Brugerværktøjer

Oktober

• d. 11.10. Vejlø Strand
    • 17 km.
    • Ror ud til stranden. Ser på efterårsfarverne, der så småt er begyndt. Ser 3 ørne kredse på opvinde over Lønned Skov på Gavnø. Ser er en gruppe på 10-12 rovfugle trække forbi og videre ned mod Dybsø. Dejlig dag !
  • d. 2.10. Gavnø Rundt
    • 15 km.
    • Jeg gider ikke rigtig køre nogen steder med kajakkerne i dag, så vi vælger den nemme løsning rundt om Gavnø. Det får jeg så 15 km´s lejlighed til at fortryde. Jeg har altså roet for meget her. Kender hver en sten, hver en busk…..

September

• d. 24.9. Korselitze
    • 15 km.
    • 5 m/sek, 21 grader og høj sol. Vi tager på sensommertur ved én af danmarks smukkeste kyster. Desværre er skoven kun lige netop begyndt på efterårsfarverne enkelte steder - 3 uger længer henne på året er nok bedre. Udturen foregår i strålende vejr med små bølger. Hjemturen foregår i strålende vejr på helt fladt vand. Vi er efterhånden blevet gode til at fange aftenflovningen, hvor vinden lægger sig helt og vandet bliver fantastisk at sejle på i solnedgangen. Ved en indskydelse tog jeg fiskestangen med i dag. En flot, blank havørred sprang i vandoverfladen efter mit blink ca. 15 meter fra kajakken. Nul ørred i dag ! Til gengæld fangede jeg en lille stegetorsk. Trods ihærdige forsøg på at få bror og søster med hjem blev torskene dog hurtigt trætte af spøgen. Vi må nøjes med én fisk i dag. PS: Det er godt nok svært at rense fisk på dækket af en kajak !
  • d. 17.9. Avnø Røn
    • Vi sover enormt længe i dag, så kajakturen starter først over middag - ergo gider vi ikke køre langt væk. Derfor ender vi i „baghaven“ som i vores tilfælde er Svinø. Ror ud til Avnø Røn på sæljagt - og sæler er der masser af. Vi tæller omkring 50 dyr i området, men desværre er den store fede hun med det blinde øje ikke at se. Jeg tror hun er gået til grunde. Til dengæld er der mange nye, små sæler at glæde sig over…. På vejen hjem møder vi en myriade af kajakker. De kommer fra Værebro og minsandten om ikke Keld er imellem ! Jeg tror det var i 2002 vi mødtes til Vis dit Rovand i Vordingborg - og nu mødes vi så ved en tilfældighed i Avnø Fjord…. Det er muligt kajakker er meget små på de store vandmasser, men verden er åbenbart ikke så stor alligevel….. Og ja, naturligvis gav mødet og gensynsglæden anledning til en masse udveksling af turberetninger og bablen derude midt i havet, men det skal jeg spare læseren for…..
  • d. 16.9. Avnø Røn
    • 23 km. Philip
    • Mødes med Jan på Enø Vendeplads. Ror i strålende solskin ud og ser på sæler ved Avnø Røn - atter en herlig dag med kajakken. Forundres over en detalje: Jan ror i P&H Quest mens jeg ror i Necky Looksha IV. Jan ror med hjemmelavet grønlandsk pagaj på 240 cm. lige som mig - blot er Jans pagaj 2 cm. bredere end min. Når vi ror med samme kadence, ror jeg hurtigere end Jan. Hvorfra kommer fartforskellen ? Vi er nogenlunde lige høje, stærke, tunge, rutinerede og teknisk lige gode - og hydrodynamisk er min kajak lidt langsommere end hans. Hvorfor ror Jan så ikke fra mig ved samme kadence ? Nøgleordet her er kadence, IKKE konkurrence. Jeg ror altid med hænderne i vandoverfladen og udnytter dermed pagajens blad 100%, mens Jan ror med hænderne lige over vandoverfladen. Består fartforskellen virkelig i dén forskel, eller er det fordi vi f. eks. accelerer bladet forskelligt gennem vandet ? Eller er der en helt anden forklaring på forskellen ? Desværre testede vi ikke forskellen af ved forskellige hastigheder, men kun ved almindeligt marchtempo. Her er vist stof til teoretiske overvejelser…
  • d. 4.9. Stevns Klint
    • 19 km.

August

• d. 17.8. → 25.8 Orust Sverige
    • 160 km.
    • Ferietur med tungt læssede kajakker. Mettes kajak vejede 65 kg og min 82 kg ved afgang. Et herligt gensyn med den attraktive skærgård omkring orust. Vi så morild og masser af maritimt liv. Fangede hornfisk og gik på elgjagt - turberetning med fotos følger senere

Juli

• d. 31.7. Gavnø Rundt
    • 16 km.
    • Grønlandsk Dag. På opfordring har Kjel, Lars & jeg arrangeret grønlandsk dag. Vi giver medlemmerne vores erfaringer & byggevejledninger til grønlandske pagajer. Bagefter tilbyder vi medlemmerne at låne en grønlandsk pagaj og ro én af 3 planlagte ture, på henholdsvis 4, 7, 15 km, under kyndig vejledning. Jeg møder op med 15 hjemmelavede pagajer, Kjel, Lars & Jan Thorhauge møder op med deres. Vi har omkring 20 hjemmelavede pagajer til fordeling på hele 3 af klubbens medlemmer, der var interesserede nok til at møde op - og interesserede nok til at ro 16 km. Tusind tak til dem for roturen - det var hyggeligt. Nogle af klubbens øvrige medlemmer er åbenbart tilfredse med at have en mening om grønlandske pagajer uden at have en konkret viden eller erfaring med samme…….. Det vil jeg nok ikke bidrage væsentligt til at ændre fremover. Arbejdsindsatsen står simpelthen ikke mål med opbakningen eller udbyttet.
  • d. 29.7. Gavnø Rundt
    • 16 km. Philip
  • d. 23.7. Stevns Klint
    • 21 km. Mette
  • d. 21.7. Gavnø Rundt
    • 15 km. Philip
    • Vis Din klubånd. NKC arrangerer roture hvor nye medlemmer fra netop afsluttede kajakskoler kan ro en tur sammen med de gamle medlemmer. God ide - glimrende måde at mødes på. I aften ror 16 klubmedlemmer sammen rundt om gavnø - men det ærgrer mig lidt, at „de gamle“ er tordenskjolds soldater. Igen !
  • d. 19.7. Bjørnebækken
    • 9 km.
    • Aftensmadtur efter arbejde. Desværre er „vores“ bænk ved bjørnebækken optaget så vi må gå på land lidt før planlagt. Det blev en kort tur i km. - men helt passende i gode oplevelser. For resten påfaldende som dyrelivet er præget af landbruget i området. Der er simpelthen kun fugle i området. Ingen firbenede dyr kan åbenbart leve i den korte bræmme af vild natur, der skiller havet fra markerne. Lidt synd !
  • d. 14.7. Enø vendeplads - Svinø
    • 13 km.
    • Glimrende sommervejr. Letskyet med kun 6 m/sek. Vi kører til Enø Vendeplads, ror til Svinø. Forbi stranden og „hen om hjørnet“ på klinten. Her er et nydeligt stykke kyst, velegnet til indtagelse af aftensmaden. Atter ser vi rigtigt mange små hornfisk.
  • d. 11.7. Klinteby & Glænø
    • 17 km.
    • Atter solskin & ingen vind. Vi kører til Klinteby, læsser aftensmaden i kajakkerne og ror til Glænø. Efter velfortjent pause ror vi tilbage til klinteby & leger lidt med kajakkerne i det sommervarme vand. Glimrende afslutning på en varm dag !
  • d. 10.7. Møns Klint
    • 28 km.
    • Solskin, 29 grader og 4 m/sek vind fra nord-øst er der lovet i dag. Vi triller til Møns Klint. Ror i fremragende vejr på lange bløde dønninger hele dagen. Trækker tiden ud, ror hjem sent på aftenen. Nyder solnedgangen på stranden inden bilen vendes mod Næstved igen. Glimrende måde at fejre vores bryllupsdag på !
  • d. 9.7. Farø, Bogø & Tærø
    • 32 km.
    • Vejret er herligt. Høj sol, nul vind og masser af varme. Vi kører til Farøbroen og sætter i dér. Ror sydpå og gennem broen i dæmningen ved Bogø. Ved Ellenæs Hage beslutter vi os for turen rundt om Faro & Bogø bliver for kort. Tager lige Tærø med. På vej tilbage forundres jeg dybt over turisterne: under Farøbroen sidder der gudhjælpemig en familie og griller ! Hyggeligt sådan at drikke aftenkaffe en stille, lørdag aften med solskin - under en motorvej ! Jeg forstår ingenting, men har naturligvis også kun roet rundt langt væk fra alfarvej, langt væk fra mennesker og meget tæt på de lokale havørne….. Under alle omstændigheder slutter en god dag ved 21,30-tiden. Vi smider kajakkerne på bilen og ruller hjem til et bad og oprydning efter dagens tur. Kl. 23,00 er vi færdige - og klar til morgendagens tur til Møns Klint.
  • d. 7.7. Gavnø Rundt
    • 15 km.
    • Vis Din klubånd. NKC arrangerer roture hvor nye medlemmer fra netop afsluttede kajakskoler kan ro en tur sammen med de gamle medlemmer. God ide - glimrende måde at mødes på. I aften deles en meget, meget stor gruppe roere. Nogle ror ud på fjorden og en tur op på Saltø Å. Mette & jeg tager med gruppen rundt om gavnø. Herligt vejr, herlige romakkere, herlig tur. Kan man forlange mere ?
  • d. 3.7. Knudshoved Odde
    • 25 km.
    • Starter på Svinø strand i strålende solskin blandt halvnøgne badegæster. Ror direkte mod Draget og en mægtig sort sky. Det er højvande så vi bærer 10 meter over Draget og fortsætter mod spidsen af halvøen på sydsiden - i frisk vind & regn ! Men vandet, luften og regndråberne er varme, så det er dejligt forfriskende at ro i lidt bølger i dag. Straks vi runder spidsen og ror ind mod Avnø Røn forsvinder regnen og vinden. Vandet bliver helt glat og olieagtigt. Herligt ! Vi beslutter os for lige se lidt til sælerne inden vi ror tilbage til Svinø Strand. Ankommer sidst på aftenen og slutter en herlig, varm dag af med badetur. Lige som ungerne tager vi badedyr med i vandet - vores badedyr er bare kajakker. Det bliver både til rul & makkerredninger inden vi triller hjem til Næstved igen.

Juni

• d. 29.6. Gavnø Rundt
    • 18 km.
    • Det kniber med tiden i dag, så vi vælger atter engang ikke at køre med kajakkerne på bilen. Ror fra klubhuset ud til Vejlø strand, spiser aftensmad og drikker kaffe mens vi venter på aftenflovningen. Den kommer planmæssigt og vi kan derfor ro på næsten helt fladt vand hele vejen hjem igen. Ankommer 21,30 til et lukket & slukket klubhus - også selv om tirsdage er klubaftner i NKC…..
  • d. 25.6. Tærø & Langø
    • 20 km.
    • Starter dagen i Gl. Kalvehave havn i øsende regnvejr. Men hurtigt klarer det op og vi har en strålende tur. Ser vildheste, havørn og masser af fisk i området. Joe, det sydsjællandske øhav kan såmænd godt konkurere med det sydfynske øhav…
  • d. 21.6. Gavnø Rundt
    • 16 km.
    • Vi er dovne i aften. Vælger IKKE at køre med kajakkerne på bilen. Ror i stedet fra klubhuset til Vejlø strand i solskin & 2m/sek. Spiser aftensmad på Vejlø strand mens det langsomt blæser op. Det passer sådan nogenlunde med 10m/sek modvind hele vejen hjem, da vi er færdige med aftensmaden..Jo så sidder DET måltid da ikke på sidebenene….. Men jeg nyder min generhvervede storform: Leger i bølgerne med roret opppe, karder rundt med cockpitkanten nede i vandet i snævre kurver, ror en fiskerbåd op og leger på hækbølgen - lusker lige så stille tilbage til Mette…. Livet er herligt !
  • d. 19.6. Korselitze
    • 24 km.
    • Som sædvanlig inviterer vi hele rulle-holdet med på rotur, og som sædvanlig melder alle fra. Ergo tager Mette & jeg til Korselitze alene. Ror i blid medvind & medstrøm sydpå til traktørstedet. Spiser mægtigt varmt måltid mad på traktørstedet mens strømmen vender. Da vi er klar til hjemturen kommer aftenflovningen og vi ror hjemad i aftensolen med 3 cm. bølger og god medstrøm. Sådan skal hyggeture være ! 24 km. af danmarks smukkeste kyst i danmarks smukkeste sommervejr. Ingen mennesker, masser af fred & rod, masser af dyreliv - selv enkelte hornfisk fik vi fanget mellem kajakkerne i dag. Jeg undres såre over der ikke myldrer med kajakker sådan en dag….
  • d. 5.6. Karrebæk
    • 15 km.
    • Vi kigger ind til Spejdersports traditionelle demodag i karrebæk. Følges hjemad med flere andre fra klubben. Hyggelig dag.

Maj

• d. 28.5. Guldborgsund
    • 30 km.
    • Først på ugen så vejrudsigten fremragende ud, så vi inviterede 7 andre fra klubben med på rotur - men alle prioriterede roning lavere. Ergo tog Mette & jeg igen afsted alene….Vi satser på aftenflovningen og tager først afsted til middag. Rigtig hyggetur, med landgang på mange pæne pladser & skovtur. Selv om vi først er tilbage ved bilen omkring 21,30 forblev aftenflovningen dog borte…..
  • d. 24.5 Gavnø Rundt
    • 15 km.
    • Aftentur med Anne-Grethe. Der er gang i nattergalen inde på kanalen…..!
  • d. 23.5. Gavnø Rundt
    • 15 km. Philip
    • Hyggetur med Kjel. En rigtig skvadre-tur med flere ord end pagaj-tag. Det er nu rart en gang imellem sådan at ordne hele verdenssituationen over 15 km. rotur….
  • d. 22.5. NKC - Svinø
    • 27 km.
    • Meget lavvandet på Dybsø fjord ! Det gav gåtur på vejen ud. Forsøgte os med sejlads tæt på Enø på tilbagevejen med endnu ringere resultat : gåturen tilbage blev længere…. De ynglende hornfiskeflokke er forsvundet nu. Tilbage er kun enkelte fisk - ikke store grupper.
  • d. 16.5. Jars Skov
    • 26 km.
    • Hyggetur fra klubhus ud over Dybsø fjord. Meget lavvandet i dag. Det er altså hårdt at ro i strid modvind på 20 cm. vand……

April

• d. 2.4. Gavnø Rundt
    • Hyggetur med Lars, Kjel & Jan

Marts

• d. 25.3. → 26.3. Næstved - Avnø - Næstved
    • 42 km.
    • Påskeferie. 10 m/s og strid modvind. Jeg får hvide fingerspidser og forfrysninger. Selv om det er en kold tur med masser af slidsomt arbejde i modvinden er det herligt at være på tur igen. Det trængte vi til ! Lørdag aften går vi i posen kl. 20. Vågner og snakker i mørket. Hvis vi nu laver kaffe, spiser morgenmad og pakker så passer det måske med solopgangen ? Mobiltelefonen viser kl 01,50 ! Nul kaffe ! Vi vender os om på den anden side og sover til søndag morgen kl. 10,00 ! Bagefter driller Mette mig en del med mine søvnvaner….

Januar

• d. 15.3. Gavnø Rundt

Relaterede artikler

/customers/8/6/d/hettel.dk/httpd.www/data/pages/logbog/logbog_2005.txt · Sidst ændret: Y/m/d H:i af philip