Logbog 2008

September

• d. 20.9. Basnæs
    • 4 km
    • Det er strålende sol og 4 m/sek i dag så vi undersøger om multerne er svømmet sydpå eller der er en chance for fisk til aften. Bevæbnet med nyindkøbte flåd og masser af hvidt toasbrød og kuvertbrød forsøger vi os med fisketur igen. Se [http://fiskevenner.dk/artikler/lystfiskeri-med-fiske-feber-medetricks-til-multer.html|her]] hvordan man fanger multe på medefiske.
    • Selv om vi har styr på tidevandstabellen er det usædvanligt lavvandet i dag. De sædvanlige fiskepladser er næsten tørlagte og selv om vi cruser rundt på jagt efter multer er der for lavvandet de fleste steder på fjorden.
    • Vi ser ikke én eneste multe i dag. De er nok svømmet hjem til de varme lande. Vi spiser i stilhed kuvertbrødene til aftensmaden - og den består ikke af fisk.
  • d. 14.9. Gavnø
    • 15 km.
    • Samme som sidste weekend: Jeg bygger hele formiddagen i garagen, vi tager sent afsted og gider ikke besværet med adgangsforholdene i Næstved Kolonihave Club, NKC. Derfor bare en smuttur rundt om Gavnø. Til min store forundring letter hundredevis blis da vi ror forbi Fladstrand - vi kan umuligt have overskredet fuglenes sikkerhedsafstand. Forundringen forsvinder, da jeg ser havørnen stryge hen over fuglene i et par meters højde. Den jagter rundt med flokken for at udskille svage individer. Flot skue.
    • Vandet er signifikant koldere nu end for bare 2 uger siden. Samme med vinden. Vi småfryser. Det er vist årets sidste tur i sandaler, svedundertrøje og sommerhandsker.
  • d. 07.9. Gavnø
    • 16 km.
    • Mette sover længe og jeg bygger hele formiddagen på møgvejrsbåden så klokken er over middag da vi endelig er klar til at tage på rotur. Det er blevet besværligt at køre kajakkerne væk fra klubhuset efter NKC er omdannet til en kolonihaveforening, så vi vælger bare at sætte ud fra klubben. Ror i stilhed en tur rundt om Gavnø i strålende solskin og ingen vind - mens vi begge tænker det havde været mere passende at ro en tur rundt om Bogø i dag. Roturen fejlede intet, vejret fejlede intet, men det er vist på tide at lede efter alternativer til kolonihaveforeningen.

August

• d. 30.8.→31.8. Knudshoved
    • 24 km. + 8 km. = 32 km.
    • Vi har ikke roet længe og vejrudsigten for denne weekend siger: Fantastisk. Det ligner en hurtig overnatningstur på Knudshoved.
      • Lørdag middag kører vi til Svinø og sætter kursen direkte mod Draget på Knudshoved Odde. Bærer kajakkerne over og fortsætter lidt østpå inden kursen sættes mod vest og spidsen af Odden. Holder en lang pause, mens vi finder et par pæne trædesten til haven. De vejer godt til på bunden af kajakken. Resten af dagen fordrives i adstadigt tempo langs kysten på Knudshoved. Vi ror langs sydsiden til spidsen og fortsætter lidt ind mod fjorden. Finder en passende plads til aftensmaden henad kl. 19. Tager lige solnedgangen med efter aftensmaden og sætter derefter ud i kajakkerne. Der er ingen vind og bølgerne er 10 cm. høje herude. Mens mørket hurtigt falder på ror vi langsomt ind mod Knudsskov. I buldrende mørke under en fantastisk stjernehimmel svinger vi tværs over fjorden og ror mod shelteren ved Avnø Naturcenter. Det er en helt speciel oplevelse at ro om natten. Himlen, havet, dyrelivet og lyden er helt anderledes end om dagen. Lokalkendskab og en GPS er dog en fordel hvis man skal ramme en bestemt lejrplads.
      • Søndag sover vi længe og sætter først ud ved middagstid. Driver med den svimlende fart af 1,5 km/t forbi sælkolonien. Ser og hører de store dyr slås om hvilepladserne. Det har vi ikke oplevet før. Kolonien må åbenbart stortrives, siden der nu er så mange dyr, at de ligefrem slås om pladsen. Meget underholdende. Ender omkring 15-tiden ved Svinø og den ventende bil. En herlig tur er slut.
      • På denne tur mødte vi mange kajaksejlere og interesserede. Virkningen af at ro i en lakeret trækajak er lidt interessant. Det er næsten som at gå tur i byen med en rød hund. Èt er sikkert: skal man sole sig i beundring, interesserede blikke og mange kommentarer, så skal kajakken lakeres. De fleste er fintfølende nok til ikke at kommentere de åbenlyse fejl man har lavet på båden. Dem kan man så selv fortælle om i den halve time interessen varer ved. Nu har jeg en forslået plastickajak og en lakeret trækajak. Begge vækker måske lidt opsigt selv om udgangspunktet for interessen er vidt forskellig. Den næste kajak skal nok være stealth: sådan anonym grå eller mat sort.
  • d. 24.8. Vejlø
    • 17 km
    • Der er lovet lidt regn, 15 grader og let vind i dag. Vi beslutter os for at ro ud fra klubhuset, spise sen frokost på Vejlø strand og lægge to kajakker tilbage til klubhuset. Efteråret nærmer sig og traditionelt ror vi mest omkring Gavnø om vinteren.
      • Det er interessant sådan at vende tilbage til vante omgivelser efter et par måneders fravær:
        • Klubhuset er nu prydet af verdens flotteste græsplæne. Til gengæld er der opstillet hegn og kæder, så kun medlemmer med bådplads i klubhuset har adgang til vandet. Ingen medlemmer med havkajakker i plastic kan mere køre til klubben med kajakken på taget af bilen, parkere på klubbens grund og bære kajakken et kort stykke til vandet. De er nu henvist til at slæbe en 35 kg. tung kajak tværs over offentlig vej og tværs hen over klubbens grund for at få adgang til vandet. En umulig opgave hvis man er alene. Jeg er spændt på hvilke yderligere tiltag denne prioritering medfører fremover. Måske bliver det grimme kanohus revet ned og bådene fjernet for at give plads til pæne bede med stedsegrønt og stokroser ? Med en passende indsats kan klubhus og omgivelser blive en rigtig nydelig kolonihave.
        • Langs Kanalen er indtrykket af moderne tider mere nærværende. Her er der bygget en lejrplads med bålsted og to sheltere. Glimrende initiativ ! Eneste malurt i bægeret er at landgang med kajak er lidt besværlig og man kan køre dertil i bil. Bilisterne i Næstved sætter sikkert pris på det. Kajakroere der kommer langvejs fra bliver nok lidt kede af 'konkurrencen' om pladsen lørdag aften.
  • d. 3.8. Basnæs
    • 4 km
    • Selv om det blæser 8 - 10 m/sek klarer det op og morgenens regn afløses af solskin. Vi beslutter os for fisketur ved Basnæs. Skal have afklaret om det er havørred, regnbueørred, bækørred eller multe vi har set her i sidste uge - og om de kan fanges.
    • Fisk er der masser af igen i dag. Vi lægger kajakkerne fast i nogle totter siv og ser den ene rygfinne efter den anden cruse rundt på det lave vand. Selv når vi skræmmer fiskene med vores pagajer, går der kun fem minutter, så er hele stimen der igen. At fange dem viste sig at være en umulig opgave. Jeg smed stort set alt fra blinkæsken efter dem: kystwoblere, woblere, flydende woblere, blink, spinnere og jigs i allehånde farver og størrelser fra ét gram til 12 gram. Intet interesserede fiskene, der helt upåvirket gnaskede løs omkring tangen.
    • Når jeg var helt stille i kajakken og end ikke blinkede med øjnene, kom fiskene ind på 3 meters afstand - uden at vise interesse for mine agn. I ren desperation bandt jeg en flue til aborrefiskeri på fiskelinen. Den kan kaste 4 meter på en ultralet spinnestang hvis man bruger medvinden. Heller ikke dét vakte fiskenes interesse.
    • Ørred er det derfor nok ikke. Måske multe. Næste gang kommer jeg bevæbnet med orm, dej og flåd. Dét burde virke med multe.

Juli

• d. 27.7. Basnæs
    • 10 km
    • Som sædvanlig den sidste tid kommer vi meget sent afsted - møg irriterende. Kører til Svinø for at ro en tur på Avnø Fjord. Men ak oh vé: det er ferietid, søndag og fantastisk badevejr. Der er ikke én enste parkeringsplads i nærheden af vandet og adgangsvejen til havnen er afspærret. Vi må køre bort igen. Ender i Basnæs havn hvor der ikke er et øje. Ror rundt på Dybsø Fjord, der er et ideelt sted at surfe, lege med vinden og bølgerne - og teste grænserne for Murphy´s kæntringspunkt. På denne årstid er vandet varmt i Dybsø Fjord og der er ikke dybt mange steder. En kæntring og wet exit er derfor i alvorligste tilfælde kun et spørgsmål om at vente til man driver ind over lavt vand og kan rejse sig op på bunden.
    • På 30 cm. lavt vand ser vi store stimer af ørred fouragere ved blæretangen. Vandet er så lavt at vi flere steder ser både rygfinnre og halefinner stikke op over overfladen. Når vi driver med vinden kan vi komme ind på 5 - 10 meters afstand og kan tydeligt se fiskene flygte i det lave vand. Der er både vandpjask og store bovbølger fra de flygtende fisk. Og der er mange af dem. Højest overraskende ! Jeg havde ikke forventet at møde store ørreder i sommervarmt vand om eftermiddagen. Dét plejer at være forbeholdt natfiskeri. Næste gang har jeg en fiskestang med..
  • d. 13.7. Møns Klint
    • 17. km
    • Vi kommer sent afsted og ankommer derfor først på eftermiddagen til vores sædvanlige isætningssted lidt nord for Ålebæk. Se stedet her Der er en lang og kedelig transportstrækning fra Klintholm havn til Møns Klint, så dér gider vi ikke starte fra. Ved stærk vind fra syd er bølgerne store både ved Klintholm Havn og Busene Have. Ålebæk ligger i læ på nordsiden af Møn og der er praktisk talt ingen transportstrækning førend man er henne ved klinten. Altså et perfekt sted at sætte kajakkerne i vandet.
    • I næsten 10 år har Mette og jeg sat kajakkerne i vandet her uden problemer, men i dag har en fyr fra de nærliggende huse tilsyneladende fået det forkerte ben ud af sengen. Han laver havearbejde da vi triller langsomt forbi huset og ned ad grusvejen. Venter 15 minutter til vi har læsse kajakkerne af, parkeret bilen og gjort klar til at ro - og kommer så spurtende for at jage os væk. Hans argument er, at det er privat vej og vi må hverken køre her eller parkere her. Og han henviser til et hjemmeflikket skilt ved starten af grusvejen. Jeg spørger pænt om det er ok at parkere bilen på den anviste plads og køre ned til vandet for at hente kajakkerne senere. Nej er svaret. Han vil simpelthen ikke have os her. Mette og jeg kigger på hinanden. Okay, der er ingen grund til at fremprovokere en konflikt - det kan jo godt være vi vil bruge stedet en anden gang, hvor fyren ikke har en dårlig dag. Vi undskylder pænt for ulejligheden, læsser udstyr og kajakker på bilen og triller stille bort igen. Ålebæk er nok bedst på hverdage. Vi kører til Busene Have, der er underlagt Skov- og natur-styrelsen og derfor ikke ramt af problemer med vrisne grundejere.
    • Det er forbavsende hvor meget havet har taget af sidste års skred på Møns Klint. Det lille skred er skrumpet ind til en dynge ler på stranden. Den halvø Mette og jeg sidste år spiste frokost på er simpelthen forsvundet. Det store skred er decimeret til 1/3 af sin oprindelige størrelse.
    • Det blæser ved Busene have, hvilket virkelig giver mig nogle udfordringer i Murphy. Se mere her.
  • d. 6.7. Bjørnebæk & Glænø - Jomfrutur i Murphy
    • 13. km
    • Murphy har været færdig i adskillige dage nu, men masser af arbejde og masser af forsinkelser hos DSB har medført jeg er kommet sent hjem om aftenen. Surt at gå dér og se på sin færdige båd i de sene aftentimer ! I dag er perfekt. Solskin og næsten ingen vind. Det blev til en lille tur på 13 km. med eftermiddagskaffe, et par rul og en svømmetur med Murphy. Se mere om Murphy her. Se flere billeder her.

Juni

• d. 9.6.→ 11.6. Korselitse
    • 12. km + 9 km. + 21 km. = 42 km.
    • Afleverer en bil på værksted mandag morgen og kører derefter til Gåsesand, hvorfra vi sætter ud i strålende sol og fralandsvind. DMI har lovet godt vejr natten over, derefter køligt med en masse blæst fra vest. Så er en lille rotur på østkysten af Falster passende. Det er planen at tage en overnatning på stranden, ro til Campinggården Ulslev Strand for endnu en overnatning og derefter ro tilbage til bilen igen på én dag. Sidste dag er der nemlig lovet møgvejr så dér gider vi ikke gå på stranden i timevis.
    • Mandag ror vi kun 12 km. Går til gengæld nogle lange ture i skoven og på stranden. Overnatter på stranden. Bivuakovertræk med myggenet anbefales !
    • Tirsdag tilbringer vi også mange timer med at udforske strand & skov inden vi ror til campingpladsen. Langs med Sønder Alslev Strand og Ulslev Strand ligger mange huse vi ofte har set forelsket på. Derfor benytter vi lejligheden til at gå en aftentur på vejen bag husene. For at se dem an og eventuelt finde et interessant hus. Desværre. De er næsten alle en skuffelse. Ikke noget vi vil købe.
    • Onsdag blæser det op til 13 m/sek fra vest. Herlig dag at ro på østkysten. Stranden er kraftigt forandret fordi vandet er blæst væk fra kysten.

Maj

• d. 1.5.→ 2.5. Avnø & Knudshoved
    • 22. km + 33 km. = 55 km.
    • Det er på tide at tage en overnatningstur, så torsdag aften henad 22-tiden smider vi i en ruf noget kluns & udstyr i vandtætte rulleposer. Så er der pakket til turen. Den enste rigtige forberedelse vi gør, er at tjekke tidevandstabellerne på DMI. Vi vil helst ro hen over Dybsø fjord og dét kræver højvande.
      • Fredag formiddag sætter vi ud fra kajakklubben, holder første pause på Vejlø strand, næste pause ved Svinø strand og ankommer sidst på eftermiddagen til shelteren ved Avnø. En helt udramatisk dag i strålende solskin og næsten ingen vind. Dagen afsluttes med en skyfri, stjerneklar nat, hvor millioner af stjerner lyser nattehimlen op. Kan man forlange meget mere ? Altså lige bortset fra nogle sæler ? På hele dagen har vi kun set én sæl !
      • Lørdag står vi op ved 9-tiden og ror forbi sælkolonoien - der er stadig ingen hjemme. Højest usædvanligt.
      • Vi ror ud til Knudshoved Odde, laver kaffe & hygger os. Tre kajakroere kommer fra sydsiden, trækker kajakkerne over draget og rigger fiskestænger til. Det ser spændende ud. Det var åbenbart også ret spændende. 7 - 9 m/sek giver nogle interessante bølger herude, specielt når de indhentes af skibsbølger fra de store skibe ude i storebælt. De fiskende kajakroerne kom hurtigt på land igen.
      • Selv trækker vi i rojakker og noget der ligner fuld vinter-udrustning inden turen går til Svinø strand. Det viser sig at være en god beslutning, for vi overskylles uafbrudt af bølgerne - og varmt kan man endnu ikke kalde havet. Ved Svinø får vi underholdning til frokosten: Et håbefuldt par kommer bærende på to sit-on-top kajakker. De er iført cykelshorts, t-shirt og redningsvest. Intet andet. Det er helt tydeligt første gang de prøver kajaksporten. De har store problemer med at komme i kajakkerne og endnu større problemer med at komme gennem brændingen. Mette & jeg sidder dér på stranden i uldtøj og rojakker og får gåsehud hver gang vi ser de stakkels mennesker blive overskyllet af de iskolde bølger. Efter 20 minutter er underholdningen forbi og de stakkels mennesker bærer, rystende af kulde, deres sit-on-top kajakker tilbage til bilen.
      • Vi samler os sammen, ror væk fra Svinø og forbi Dybsø. Det er meningen at ro ind mellem Dybsø & Enø ogfortsætte over mod Vejlø. Desværre kan vi alligevel ikke rigtig huske tidevandstabellen for i dag og dét bliver straffet hårdt. Allerede ud for Dybsø er der store sandbanker dér, hvor vi roede ubesværet ved højvandet i går. Vi må ud og trække kajakkerne. Tværs hen over Dybsø fjord må vi gå - helt hen til Vejlø. Det er langt og hårdt. Noget trætte slår vi os ned på Vejlø strand og håber tidevandet kommer ind mens vi holder pause.
      • Tidevandet kommer ikke ind på Vejlø strand. Medmindre vi vil ro herfra i mørke er der ikke andet at gøre end ro på 20 cm. vand det første stykke. Det gør vi så. Rammer sejlrenden ved Karrebæk da solen forsvinder bag træerne. Alt bliver stille og vinden forsvinder fuldstændig. Et par hundrede svaner går til ro på fjorden.
      • Da vi nærmer os kanalen ind mod Næstved bliver vi nærmest overvældet af lyset, lydene (støjen !) og lugten (stanken !) Vi er næsten parate til at ro bort igen. Eneste formildende omstændighed dér nede i mørket er flagermusene som drøner rundt og fanger insekter i de sidste rester af lys. Vel ankommen til klubhuset pakker vi i mørket vores ting ud. Oven på en herlig tur virker et varmt bad godt nok fristende.

April

• d. 20.4. Vejlø
    • 18 km.
    • Det var egentlig planen at ro en tur til Knudshoved fra Svinø, men vejrudsigten siger 8 m/sek fra øst og så plejer det at være knap så behageligt at rø dén tur. Vi vælger derfor at ro en tur fra klubhuset ned over Dybsø til Jarsskov. Jow altså: vinden udebliver og solen skinner fra en skyfri himmel, så vi sveder nærmest ihjel inden i vores vinterdragter, Mette har glemt sin vandflaske og må derfor slukke tørsten i skoldhed kaffe - uden sødemiddel, for det har jeg glemt. Til gengæld har jeg så ondt i ryggen i dag, at morgenens 4 smertestillende piller ikke virker mere allerede ud for Vejlø. Vi ender derfor med frokost på Vejlø strand, hvor fralandsvinden og forårssolen gør det muligt at tulle rundt på stranden i bar overkrop. Vi bygger dæming i et lille vandløb og 'sorterer' stenene i vandkanten: de runde ryger længere ud i vandet, de skarpe ryger ind på land. Efter nogle timers fredfyldt ro og 4 friske smertestillende er jeg klar til at ro tilbage mod Næstved. På hjemvejen ser vi lige til havørnens rede i Lønned Skov, men der er ikke nogen hjemme i dag.
  • d. 13.4. Gavnø
    • 17 km.
    • Solen skinner,det blæser 7 m/sek og der er lovet enkelte byger i eftermiddag. Jeg burde benytte muligheden og bygge på Murphy og Møgvejrsbåden, men det bliver nu til en tur rundt om Gavnø, med sen frokost på Vejlø strand. Mens vi nyder kaffen på stranden kommer en velkendt siluet ind fra Dybsø. Jan Thorhauge er på vej hjem men spotter os hurtigt. Vi udveksler de sidste par måneders nyheder, følges hen til Jars skov for at se på havørn og ørne-rede og fortsætter til Lindholmen, hvor vi møder Jens Christian & Henriette, der er på vej til Karls Gab for at spise aftensmaden.

Marts

• d. 20.3. Gavnø
    • 16 km.
    • Årets første tur. Pinligt vi ikke har roet før i år. Havde egentlig planlagt en campingtur til Avnø, men vejrudsigten lover vind på 19 m/sek og frostvejr i påskeferien. Dét vejr gider vi ikke ro i. Nøjes med dagens tur i sol & regn, men kun moderat vind. Kaffe & frokost på Vejlø strand.